Verslag gemeenteraad 16 december 2024

Maandag 16 december was het de eerste gemeenteraad voor onze ploeg van Visie 2330. Sandra Loomans en Tine van der Vloet vertegenwoordigen de stem voor deze partij in de gemeenteraad.

 

Als eerste groot punt kwam het huishoudelijk reglement op de agenda.

  • We stelden voor om het volledige audioverslag van de gemeenteraad op de website te publiceren, om transparantie te bevorderen. Dit voorstel werd voorlopig niet aangenomen, maar er is hoop op toekomstige veranderingen.

 

  • De briefwisseling is ook vaag omschreven. Inkomende en uitgaande post. Maar zoals iedereen weet wordt er minder en minder met de post verstuurd en meer en meer per mail. De mails, die ook voor de gemeenteraad bestemd zijn, missen wij tot op heden . En dat is als oppositie partij niet altijd gemakkelijk om dan van alles op de hoogte te zijn. Dit gaat men nu intern bespreken en ze laten ons nog weten hoe er hier verder mee wordt omgegaan.

 

  • We vroegen of burgers aan het begin van de raad vragen kunnen stellen. De burgemeester vindt de toegankelijkheid al voldoende, wat wij teleurstellend vinden. Burgers betrekken is voor ons essentieel.

 

Conclusie: het reglement blijft ongewijzigd.

 

De deontologische code stond ook nog op de agenda. Sinds 2023 is het verplicht om ook een deontologisch commissie op te richten. Deze bestaat minstens uit 1 vertegenwoordiger per fractie in de gemeenteraad. We konden hier niets van terug lezen in het document. Maar men kan niet alles in eens en de nieuwe deontologische commissie  zou dan op de agenda komen te staan van januari.  We volgen dit verder mee op.

 

Het AGB van de sporthal kwam ook nog even ter spraken. Daar is een lek in het dak, maar we zagen daar niet meteen middelen die  voorzien  zijn om dit aan te pakken. Men is er volop mee bezig en een dakwerker zou dit in het voorjaar van volgend jaar komen herstellen.

 

Het grootste agenda punt was de aanpassing van het meerjarenplan. Vele vragen werden door ons gesteld. Een greep uit de vragen kan u hier bekijken.

  • We zien onder beleidsdoelstelling werk en economie dat er voor Faire Trade en korte keten maar weinig middelen worden voorzien. De uitgaven die men heeft voor de Spetsersbon bijvoorbeeld kan je hier terug vinden. Maar als Faire Trade gemeente zou je denken dat hier wel wat middelen zouden voorzien zijn. De uitleg dat de steun verspreid is, maakte het niet duidelijker.
  • Net zoals de steun aan de landbouw. Enkel een paar honderd euro is voorzien is voor de werking van de GALT, de adviesraad, konden we hier vinden. Maar ook hier was het antwoord dat dat ook in andere posten zat zoals bij de vergunningen enzovoort.
  • Bij de beleidsdoelstelling vrije tijd zagen we dat er geen budget is voorzien om materialen aan te kopen om ter beschikking te stellen aan het verenigingsleven. Het antwoord hier was dat er al heel veel aangekocht is de voorbije jaren en nu niets specifieks meer op tafel lag. Er werden ook veel dingen aangekocht door de jeugdraad of de Speleweiraad zelf. Maar moest men toch nog iets nodig hebben dan kan dat nog wel gevraagd worden.
  • Ook kwam de steun voor de verenigingen voor de infrastructuur naar voor. Ook daar is voor 2025 nog niets voorzien. We vinden dat jammer, zeker als we kijken naar het Jeugdhuis. Dit is een verouderd gebouw wat dus hoge energiekosten met zich mee brengt voor hen omdat het bijvoorbeeld niet voldoende is geïsoleerd. Maar de renovatie is dus nog niet voor volgend jaar. Eind van het jaar wordt dan bekeken wat en hoe men dit ziet en wordt dan opgenomen in het nieuwe meerjarenplan. Hopelijk wordt het dan als eerste mee op de werklijst gezet.
  • De Kolonie staat ook altijd op de agenda als het gaat over investeringen. Het is voor ons niet duidelijk welke subsidies men hier al heeft voor ontvangen en welke er nog komen op korte termijn. Voor de gemeente is dit een zware kost en moet men hiervoor gaan lenen om dit project rond te krijgen. Dat weegt serieus op de hele werking. Dit is een punt dat goed moet worden opgevolgd.
  • Aanleg en onderhoud van het openbaar groen, een belangrijke post. Maar ook hier zijn er geen investeringen voorzien. Ook hier was het antwoord dat dit zit vervat in andere posten. Weer moeilijk om te volgen. Maar als je meer groen wil in de dorpskern zou je denken dat onder deze actie toch middelen zouden voorzien worden.
  • Mobiliteit, iets waar elke Spetsers van wakker ligt. Hoe zit dat nu met dat mobiliteitsplan? Er zijn geen middelen voor het mobiliteitsplan voorzien, wat een gemiste kans is, gezien de nood aan verbeteringen in de infrastructuur.

 

Als laatste op de agenda hadden we nog enkele vragen in de rondvraag.

  • Bij een nieuwe legislatuur hoort toch ook een nieuw beleidsplan. Dit zouden we kunnen ontvangen tegen eind 2025. Maar zijn er dan geen lijnen die jullie nu al uitzetten, was dan onze vraag. Men gaat verder hoe men bezig was en het verkiezingsprogramma zou ook een goed vertrek kunnen zijn voor de uitwerking van het beleidsplan.
  • De Goordijk kwam al meerdere malen aan bod. Wat is hier nu beslist? De technische dienst gaat bekijken en meten wat hier mogelijk is en dan wordt er gestart met een proefopstelling. Deze gaat waarschijnlijk een wegversmalling zijn. Dat zou dan meteen ook de kussens van vooraan in de straat vervangen. Wordt dus ook nog vervolgd.
  • Op het kruispunt van de Leest en Den Heerd staan vaak auto’s geparkeerd dat het zicht belemmerd, de veiligheid in het gedrang brengt en voor gevaarlijke situaties kan zorgen.

Ook is dit een oversteekplaats voor veel schoolgaande kinderen. Is het parkeren half op de berm dan een oplossing? Heeft men een zicht op wie daar parkeert?  Vele antwoorden kregen we nog niet van de schepen. Ook de andere uitrit van deze wijk, aan de Kerkenakker, werd aangehaald, want ook daar is dat probleem groot. De schepen heeft hier geen weet van.  Jammere zaak , want er zijn al heel wat burgers dit gaan melden op het gemeentehuis. Het enige wat men dan te horen krijgt is dat ze niet de enigste zijn die dit meldt. Hopelijk pakt de gemeente dit nu eens deftig aan en gaat de veiligheid hier boven alles.

  • In de nieuwe Vlaamse Codex Dierenwelzijn staat uitdrukkelijk dat men vanaf 2025 in elke politiezone een deskundige dierenwelzijn moet zijn. Volgens de burgemeester is er al voldoende kennis nu al aanwezig en gaat er niet veel veranderen. Op de vraag waar de burgers terecht kunnen met bezorgdheden rond dit dierenwelzijn werd er verwezen naar de plaatselijke politie. Zij zouden dan dit doorgeven zodat de persoon met de nodige expertise dit verder kan opnemen.
  • In de begroting van 2024 staan de toegankelijke deuren ingeschreven voor het gemeenschapscentrum en het gemeentehuis, maar dit voorlopig nog zonder resultaat.

Op de gemeenteraad hoorde we dat men samen met INTER eind november heeft bekeken hoe men dit het best kan aanpakken. Dit werd al meerdere malen geopperd vanuit de oppositie, eindelijk is hier nu werk van gemaakt. In 2025 gaat men dit verder aanpakken en gaat de toegankelijkheid van deze gebouwen er op vooruit gaan! 

 

Conclusie: Een drukke eerste gemeenteraad met veel aandachtspunten en een duidelijke noodzaak voor verbeteringen in communicatie en betrokkenheid van burgers. We blijven deze onderwerpen opvolgen om de transparantie en participatie te waarborgen. 😊

 

We begonnen de gemeenteraad standaard met enkele opmerkingen over het verslag van de vorige keer. Toch wel belangrijke zaken voor ons werden niet mee opgenomen en brachten we dus nog een keer aan.

De briefwisseling is enkel beperkt tot de inkomende en uitgaande post, maar in deze tijd worden er veel meer mails gestuurd dan brieven gestuurd. De vraag is om dan ook de relevante mails voor de gemeenteraad mee op te nemen. Dit ging men bespreken, maar is nog niet gebeurd tot op heden. We volgen dit dan nog verder mee op.

Ook de deontologisch commissie is nog niet opnieuw samen gesteld. Deze bestaat uiteraard nog , maar daar zitten mensen in die niet meer rond de tafel van de gemeenteraad zitten. In februari staat dit op de agenda.

Ook het punt over het parkeren op het kruispunt Leest/ Den Heerd en Kerkenakker/ Heiseneinde stond niet helemaal correct genotuleerd. Heel wat burgers zijn daar al vragen over gaan stellen, maar er gebeurd tot  op heden niets mee.

We vragen ons nog altijd af waarom een geluidsopname niet kan gebruikt worden als verslag; Dan staat er alles correct in en bespaart de algemeen directeur heel wat werk. Maar voorlopig is hier nog geen oor naar…

 

Voor de rest waren er vele administratieve punten over aanpassingen van reglementen en wie naar welke algemene vergadering gaat gaan in de toekomst.

 

Ook brachten wij nog 6 vragen die leven bij de burgers naar voor. Want daarvoor zitten we daar ook maandelijks. De bezorgdheden die leven bij onze burgers daar te bevragen. We worden wel eens wat weggelachen door de meerderheid, er wordt gefluisterd en gelachen. Dat is niet erg fijn. Maar wij vinden het toch van groot belang om onze burgers te vertegenwoordigen.

 

1. Naar aanleiding van verschillende vragen die wij kregen over het schenken van sterke dranken hebben we al enkele schriftelijke vragen gesteld. In de voorbije 3 jaar zijn daar geen vergunningen voor afgeleverd door het bestuur. Toch zien we bv jeugdverenigingen nu plots een aanvraag doen om dit te mogen schenken op een fuif.  Hoe zit deze regelgeving nu juist in elkaar voor onze gemeente ivm  het schenken van sterke dranken op openbare sportieve, politieke en culturele manifestaties ? Hoe wordt dit gecommuniceerd naar verenigingen/ organisatoren van evenementen?

Omdat wij dit hebben bevraagd , heeft het bestuur gezien dat ze dit altijd over het hoofd hebben gezien. Er is dus wel degelijk een machtiging nodig van het bestuur wanneer het gaat over schenken van sterke dranken op openbare sportieve, culturele of politieke manifestaties. Ze gaan nu de verenigingen hier op de hoogte van brengen en ook de vrije tijdsdienst houdt dit extra in het oog wanneer er een aanvraag binnenkomt.

Zo zie je maar dat je als oppositie toch kleine steentjes mee kan verleggen.

 

2.Het is vanaf heden verboden te roken op sportterreinen, speelterreinen, kinderboerderijen, … en ook is he verboden om te roken binnen een perimeter van 10 meter van de in- en uitgangen van woonzorgcentra, bibliotheken, kinderdagverblijven, scholen, buitenschoolse opvang. Hoe gaat het bestuur om met deze nieuwe regelgeving rond het rookverbod?  Welke maatregelen werden of worden er nog getroffen zodat iedereen mee is met die beleid?

 

Men heeft alle sites in kaart gebracht. Op de speelpleintjes zijn de borden al verandert en er zijn ook net nog borden aan gekomen rond het rookverbod. Deze moeten nog worden geplaatst. Bij mooi weer gaat men ook nog een sjabloon spuiten op de grond.

Aan de sporthal komt er een rookruimte buiten, een afgeschermde zone voor het gebouw.

De assenbak staat nu nog aan de inkom van de bibliotheek. Deze zal nog moeten verwijderd worden als je de regels in acht wil nemen.

We vroegen ook hoe dat ze het hebben aangepakt naar het personeel toe in de school en in het gemeentehuis want zij zitten met een speelterrein in de buurt, met de bibliotheek, met de ingang van de school. Een heel duidelijk antwoord kwam hier niet op. Zal dus toch nog duidelijker moeten bekeken worden want het verbod is al een kleine maand in voege.

 

3. We konden lezen in een mail van een ambtenaar naar het schepencollege dat Inter bereid is om, indien gewenst, een doorlichting te doen van het gemeentehuis en/of gemeenschapscentrum.  Gaat het bestuur hier op in ?

 

Het budget voor een nieuwe deur staat ingeschreven in de begroting ( deze stond ook in ingeschreven in de begroting van 2024). Men wil gaan kijken met een architect om dit aan te pakken. We vinden het jammer dat men geen beroep doet op Inter ( Inter is een jong agentschap met als doel Vlaanderen toegankelijk te maken voor iedereen). Zij hebben voorgesteld om een doorlichting te doen van het gemeentehuis en of gemeenschapscentrum, maar hier gaat men niet verder op in. Ze pakken in de nabije toekomst wel de deur aan. De lift in de inkomhal is ook te klein en de draaicirkel is daar ook te klein. Hopelijk wordt dit dan ook mee aangepakt. Wel jammer nu dat schepen Kerremans een nieuwe bevoegdheid heeft nl toegankelijkheid, dat men niet het hele plaatje eens bekijkt. Kan alleen maar positief zijn naar de toegankelijkheid voor iedereen!

 

4. Voortaan kan je zonder afspraak  terecht op het gemeentehuis  op donderdag voormiddag. We kregen hier al heel wat vragen over en willen graag weten van u  vanwaar de keuze  komt om dit op een donderdagvoormiddag te zetten?

 

Het niet op afspraak komen geldt enkel voor de dienst burgerzaken. Zij hebben zelf gekozen voor de donderdag voormiddag. Men kiest voor een voormiddag waar het sowieso niet heel druk is. Dit is vooral voor mensen die moeilijk digitaal een afspraak kunnen maken.

Als we bijvoorbeeld een woensdag voormiddag als voorstel deden , werd dit weg gelachen door de meerderheid. We denken dat er dan toch meerdere mensen thuis zijn owv de opvang in de namiddag voor de kinderen.

Ook voor kot studenten is het niet gemakkelijk om langs het gemeentehuis te gaan.

Als we vroegen naar de evaluatie dan wist men niet meteen een antwoord. Na wat aarzelen zei de burgemeester dat die pas na een jaar zou plaatsvinden!

 

5. Op de nieuwjaarsreceptie hoorde we de burgemeester vertellen over enkele nieuwe projecten die men gaat verwezenlijken in de volgende jaren. Kan u deze hier  ook kort toelichten en is er al zicht over hoe dit financieel wordt aangepakt?

Wat er gezegd wordt op een nieuwjaarsreceptie, blijft op de nieuwjaarsreceptie. Daar kwam het op neer. Transparantie naar de burgers toe, openheid naar de burgers toe… ze hebben er geen kaas van gegeten.

De plannen die toen werden vernoemd zoals de aanpak van de school en Spelewei of het jeugdhuis werden nu niet herhaald. Deze plannen zouden pas besproken worden op de gemeenteraad van december 2025 met het meerjarenplan…

 

We betreuren dit. Waarom is hier niet meer openheid naar onze burgers toe?

 

6. Sommige adviesraden hebben hun werking eind vorig jaar  al stop gezet, anderen werken nog verder. We hebben hier enkele vragen over:

Wanneer is er een oproep naar kandidaten voor de  adviesraden ? En hoe gaat deze gebeuren?

Hoe worden deze raden de volgende jaren georganiseerd? Blijft de samenstelling  van afgevaardigde hetzelfde of kan daar verandering in gebracht worden?

Zijn er nog andere beleidsdomeinen waar er een adviesraad wordt voor georganiseerd?

En hoe wordt het inzagerecht georganiseerd voor de burgers naar de verslagen toe?

 

In februari komt het mogelijks gewijzigde reglement op de gemeenteraad. Dan gaat er een oproep komen in de eerst volgende nieuwsbrief en waarschijnlijk komt dan de nieuwe samenstelling aanbod in april.

Er komen geen adviesraden bij. Al zal de milieuraad ook het grote thema klimaat erbij krijgen wat erg belangrijk wordt in de toekomst.

Over de samenstelling waren ze nog niet uit. We zien vaak dat er maar 4 mensen aanwezig zijn op bepaalde adviesraden. Zou het dan niet beter zijn dat het aantal onafhankelijke niet op  2 personen wordt vast gelegd, maar veel ruimer bekeken worden?

De vraag over hoe het inzagerecht wordt georganiseerd antwoorden ze dat elke adviesraad dat zelf maar moest bepalen. Als we de goede voorbeelden aanhaalden van naburige gemeentes waar de verslagen online te vinden zijn op de website van de gemeente  hadden ze schrik dat alles naar buiten zou komen en dat niemand meer iets zou durven zeggen. Rare redenatie…

Het is voor de burger zelfs zo dat je elk verslag ter inzage kan opvragen in het kader van openbaarheid van bestuur. Benieuwd hoe dit verder afloopt.